Jak zastąpić M&M’s?

Po pierwsze należy zadać pytanie dlaczego dobrze jest zastąpić M&M’sy… znalazłem przynajmniej 4 powody! oto one:

  1. Dlatego, że wielu zawodników lubi zjeść coś słodkiego, zwłaszcza na wieczór

  2. Dlatego, że są bardzo kaloryczną przekąską, która często pojawia się w godzinach wieczornych

  3. Dlatego, że dostarczają dużej ilości tłuszczu! 47% energii z M&M’sów to tłuszcz, w tym utwardzone tłuszcze roślinne

  4. Dlatego, że skład zostawia wiele do życzenia – zaznaczone dodatki żywieniowe należy wykluczyć lub mocno ograniczyć w diecie – jest ich 5! a kolejne 2 są podejrzane

    :

    cukier, orzeszki ziemne, miazga kakaowa, pełne mleko w proszku, tłuszcz kakaowy, laktoza, serwatka w proszku, tłuszcz roślinny, skrobia, tłuszcz mleczny, utwardzony tłuszcz roślinny, syrop glukozowy, substancja żelująca (guma arabska), dekstryny, barwniki (E104, E120, E133, E160e, E171); emulgatory (lecytyna sojowa, E 442), substancja glazurująca (wosk carnauba), aromaty, olej roślinny, sól. Śladowe ilości: orzech laskowy, migdał. Czekolada mleczna oprócz tłuszczu kakaowego zawiera tłuszcze roślinne.

A oto dowody:

W 100 gramach M&M’sy dostarczają:

100 g
Energia 511 kcal
Białko 9,5 g
Tłuszcz 26,8 g
Węglowodany 59,3 g

 

Jedna paczka przeważnie jest wielkości 90 gramów, czyli całe opakowanie  to ~464 kcal, czyli u większości to ~14-18% dziennego zapotrzebowania kalorycznego oraz około 24 gramów tłuszczu! Czyli u zawodnika o przeciętnej masie ciała 75 kg to ok. 15-30%  dziennego zapotrzebowania na tłuszcze, w jednej  90 gramowej przekąsce – i to niekoniecznie dobrej jakości, bo mamy tłuszcze roślinne utwardzone! Jeśli z założenia, dieta powinna dostarczać 60% z węglowodanów w fazie ładowania węglowodanów i ok. 15-25% z tłuszczu, to  przy paczce MM’s te wartości znacząco się zwiększą i wcale nie będą  takie jak należy.

Jeśli nawet jesteś na diecie niskowęglowodanowej to i tak 59 gramów cukru wcale nie wygląda OK!

Dodatkowo jeśli spojrzymy na skład jest kilka składników, które budzą wątpliwości. 

Obrazek z aplikacji „ZDROWE ZAKUPY”

Czym jest błękit brylantowy FCF??

Inaczej E133 to organiczny związek chemiczny, syntetyczny, niebieski barwnik powszechnie stosowany w produkcji artykułów spożywczych. Zalicza się go do grupy dodatków do żywności o numerze E133. Jego zadaniem jest zmiana oraz wzmocnienie barwy produktu. Występuje praktycznie w większości produktów (napojach, słodyczach) o niebieskim zabarwieniu.

Barwnik jest dopuszczony do obrotu w wielu krajach, ale na przykład jest zakazany w Szwajcarii.

Według  Rejestr toksycznych efektów substancji chemicznych  – Błękit brylantowy FCF wykazuje „niejednoznaczne działanie rakotwórcze”, jednak inne instytucje nie zaklasyfikowały tego barwnika jako czynnika rakotwórczego dla ludzi.

A tutaj opis dotyczący szkodliwości dla zdrowia:

 

 

Natomiast E120 to koszenila, która jest również nieco kontrowersyjnym dodatkiem spożywczym.

W jaki sposób zastąpić M&M’sy?

Oczywiście trzeba powiedzieć, że jeśli ktoś lubi MM’sy, to trudno je będzie zastąpić 1:1… ale jeśli komuś zależy na orzeszkach, to zdecydowanie lepiej jest polecić następujące produkty, ale pamiętaj o ich wysokiej kaloryczności:

  • prażone migdały (tylko 20 gramów węglowodanów i 22 gramy białka w 100 g)
  • prażone pestki dyni
  • orzechy pekan

Jeśli natomiast ładujesz węglowodany, bo jesteś dzień przed meczem, to możesz to zrobić uwzględniając w swoim menu te przekąski:

To tylko przykładowe propozycje, jest ich bardzo wiele, wystarczy tylko się zastosować do wskazówek!

Jeśli natomiast musisz zjeść m&m’sy lub czekoladę – sprawdź czego może być to oznaka i jak z tym walczyć!

O autorze:

Wojtek Zep