Jakość wody – jaka woda jest najlepsza?

 

 

Woda, która pijemy jest różna, różni się ceną, kształtem butelki, etykietką oraz co interesuje nas najbardziej sumą składników mineralnych rozpuszczonych w 1 litrze – to właśnie nasze elektrolity.

Na etykiecie zawsze powinna widnieć informacja na temat stopnia mineralizacji wody, na co dzień powinniśmy wybierać taką wodę, której stopień mineralizacji jest w przedziale 500-1500 mg/litr, natomiast jeśli pocimy się bardzo intensywnie lub pogoda jest bardzo ciepła i pocimy się więcej niż zwykle powinniśmy przynajmniej 2-3 razy w tygodniu kupić wodę której stopień mineralizacji jest >1500 mg/litr.

Obowiązkiem każdego sportowca jest sprawdzenie jakie jest jego tempo pocenia się i powinien wiedzieć ile płynów należy uzupełnić po treningu lub meczu/starcie. Szybsze uzupełnienie i przywrócenie środowiska komórki daje szybszą regenerację.


 

Przed każdym startem schemat nawodnienia jest indywidualny, ale można przyjąć ogólne zasady sprawdzające się do:

– 4 h przed startem – 500 ml

– na 2 h przed startem 300-400 ml

– na 30 min. przed 250-350 ml

– w trakcie treningu czy zawodów należy pić małymi porcjami 50-150 ml co 15-20 minut, tak żeby łącznie wypić ok. 0,6-1,0 litra na godzinę treningu

 

Co tracimy z potem? Sprawdź jak uzupełnić elektrolity!

 


Pamiętaj 30 ml na kilogram masy ciała to podstawa do funkcjonowania organizmu! Każdy ma inne zapotrzebowanie, zależy to od płci, rozmiaru ciała, tendencji do pocenia się i innych!

Na co dzień wybieraj wody o średnim stopniu mineralizacji:

– Cisowianka, Minerl Zdrój Sudety, Nałęczowianka, Augustowianka, Viva Minerale, Kazimierska, San Pellegrino, Staropolska, Nałęczów Zdrój

Nie ważne do jakiego sklepu pójdziesz, wybieraj wodę na której etykiecie suma składników rozpuszczonych w 1 litrze wody jest w przedziale 500-1500 mg/ litr. Nie wybieraj zbyt często wód o wysokim stopniu mineralizacji – jeśli się prawidłowo odżywiasz, nie potrzebujesz dodatkowych minerałów!

Jeśli bardzo mocno się pocisz lub są upalne temperatury, raz na dwa dni kup wodę, której stopień mineralizacji wynosi więcej niż 1500 mg/ litr. Jeśli nie pocisz się aż tak mocno, wybieraj taką wodę raz na 5-7 dni. Nie potrzebujesz!

Więcej informacji na temat jakości wód znajdziesz w tym miejscu

 

 

O autorze:

Wojtek Zep