Najlepszy izotonik

Często zastanawiacie się przed treningiem, który izotonik jest najlepszy?  albo czy macie zasadę, którą się posiłkujecie wybierając izotonik? 

Dla mnie najlepszy jest taki, który dostarcza te składniki, które pracujący organizm potrzebuje w treningu najbardziej… czyli?

Sód i glukozę

Nie chcę żebyście odebrali tego wpisu jako reklamy, chcę tylko zwrócić uwagę na co trzeba zwracać uwagę przy wyborze izotoniku! Moim najczęstszym wyborem jest ISOPOWER firmy PowerGym. Produkt ten dostarcza m.in.:

Węglowodany: 88 g

Chlorek sodu: 2,48 g

Węglowodany uzupełniają energię do intensywnej pracy mięśni.

Sód stymuluje wchłanianie glukozy, poza tym jest elektrolitem, którego bardzo dużo tracimy wraz z potem. Przy poceniu się po 2-3 litry na dzień, zapotrzebowanie na sól zwiększa się nawet do 12 g soli na dzień! Sportowiec nie może unikać soli!

Oczywiście, że można sobie przygotować własny izotonik! Wystarczy woda, sok, sól – podstawowe składniki świetnego izotoniku! Największy problem jest z sokiem – może być praktycznie każdy, musi być  bez miąższu owoców! Ile? – tak żeby było w nim 30-50 g węglowodanów w litrze czyli w większości soków wychodzi w granicy 300 – 500 ml na 1 litr izotoniku. Do tego dodajesz szczyptę soli (ok. 2-3 gramów) i napój izotoniczny jest gotowy i nawania lepiej niż Powerade, Gatorade, Oshee i inne reklamowane gotowe chemiczne produkty przemysłu spożywczego. Zamiast soku możesz użyć również miodu – ta sama zasada 30-50 g / litr izotoniku.

Sami wybierzcie swój własny izotonik.

 

Wskazówka praktyczna: 

– oceń tempo pocenia się: wejdź na wagę przed i po treningu – różnicę uzupełnij o 150% (jeśli straciłeś 1 kg w trakcie sesji – uzupełnij przez najbliższy czas 1,5 litra, do 4 godzin po treningu)

– izotonik dostosuj do sesji treningowej! przy niskiej intensywności treningu, dodawaj sobie 30-40 g węglowodanów na litr, przy mocniejszej sesji dodawaj 60-80 g węglowodanów na litr

 

 

O autorze:

Wojtek Zep