Pijesz słodkie napoje? Które wśród nich mają najmniej kalorii?

Słodkie napoje gazowane wciąż cieszą się dużą popularnością, a zwłaszcza energetyki, tych firm nikomu nie trzeba przedstawiać. Dla niektórych są wręcz formą uzależnienia… kofeina, cukier i bąbelki! Podejście do diety i wyborów jest różne, ale czy zawsze musi to być ten napój, który zawiera najwięcej cukru?

Dla twardych zwolenników słodkich bąbelkowych napojów i pobudzaczy, wrzucę tylko, że mogą spróbować czegoś nowego!

Dlaczego warto spróbować? Epidemia otyłości, epidemia cukrzycy, insulinooporność… nie trzeba więcej pisać i straszyć, jaka jest przyczyna większości z nich?

  1. brak ruchu
  2. nadmiar cukru w diecie, uzależnienie od cukru, nadwyżka kaloryczna

Mimo, że jest to tylko chwila słodyczy to w długofalowym ujęciu tracimy na tym wszyscy ponieważ rocznie miliardy złotych są wydawane na pacjentów, których podstawowym problemem jest dieta, a wystarczy zmienić drobną rzecz – ograniczyć cukier! Choroby dietozależne to nie katar czy grypa, konsekwencji nie widać przez długie lata, a później nagle, zachowując się „normalnie”, słodząc dwie łyżeczki cukru każdą z trzech kaw,  pojawia się choroba.

Walka z otyłością dotknęła również producentów słodkich napojów gazowanych, na tego rodzaju produkty (w zależności od ilości cukru) został nałożony wyższy podatek. W teorii to bardzo dobry sposób na ograniczanie spożycia cukru, ostatecznie i tak konsument za to zapłaci. Jednak część z tych pieniędzy, w teorii ma wędrować właśnie na służbę zdrowia i leczenie cukrowych „powikłań”.  Co jest ciekawe, to fakt, że niektóre napoje zmieniły swoje składy (ilość cukru), ale czołówka raczej nie ruszyła swoich magicznych receptur.

Oczywiście, na co dzień najlepiej jest wybierać wodę, która ma całe 0 kcal, równie dobra będzie woda gazowana, która ma taką samą kaloryczność. Jednak dla nieprzekonanych, możecie wybrać coś dla siebie z poniższej tabelki.

Sprawdź, który napój ma najmniej cukru i ile to łyżeczek:

Produkt Na 100 ml Ile łyżeczek cukru w 1 szklance? Ile łyżeczek cukru w 1 litrze?
Kalorie (kcal) Cukier (g węglowodanów)
Coca Cola 42 10,6 5,3 21,2
Pepsi 43 11 5,5 22
Fanta 20 4,7 2,35 9,4
Fanta Fun 4 0,4 0,2 0,8
Sprite 42 10,1 5,05 20,2
7UP 29 7 3,5 14
Kinley 20 4,6 2,3 9,2
Mirinda 31 7,8 3,9 15,6
Cola Zero 0,2 0 0 0
Top Cola 20 5 2,5 10
Tiger 21 4,9 2,45 9,8
Black 42 9,9 4,95 19,8
RedBull 46 11 5,5 22
RedBull Zero 3 0 0 0
Orenżada 35 8,6 4,3 17,2
Frugo wild punch 11 2,5 1,25 5
Woda Żywiec o smaku truskawkowym 18,9 4,6 2,3 9,2
Kubuś water napój o smaku truskawkowym 20 4,9 2,45 9,8

Chciałbym zwrócić również uwagę na dwie ostatnie pozycje, których główne napisy sugerują coś innego niż to co znajdujemy w środku – wybrane produkty są tylko przykładem.

Na temat różnicy między colą a colą zero pisałem tutaj

Dzienne zapotrzebowanie na cukier:

Wszystko zależy od aktywności fizycznej w ciągu dnia. Dzienne zapotrzebowanie na węglowodany (w tym również cukier) to ok. 3-4 gramów na kilogram masy ciała, w przybliżeniu to 40-50% dziennego zapotrzebowania, cukier może stanowić do 10% tej wartości. Przykład – ważysz 70 kg x 3-4 g = 210-280 g węglowodanów, z czego cukier 21-28 g.

Kolejny przykład: pijąc litr Coli w ciągu dnia dostarczasz 106 gramów cukru!

  • To jest jak 21 łyżeczek cukru!
  • To jest 420 kcal!
  • To dla większości ok. 15% dziennego zapotrzebowania na energię!

Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne rekomenduje, że dziennie nie powinno się spożywać więcej niż 6 łyżeczek dodatkowego cukru dla kobiet i 9 łyżeczek dla mężczyzn… Czyli w zasadzie puszka Coli i jest już po zabawie. Pamiętaj, że możesz zmienić przyzwyczajenia żywieniowe i wybrać coś mniej kalorycznego i też słodkie z bąbelkami!

Podsumowanie – jeśli już nie ma szans, że polubisz wodę gazowaną – najlepiej napić się… Fanty! Ja natomiast wybieram 7UP.

Może cię również zainteresuje:

Która cola jest lepsza? Normalna, zero czy light?

O autorze:

Wojtek Zep