Regeneracja po najbliższym meczu

 

 

Pomeczowa regeneracja jest najważniejszym punktem przygotowania do kolejnego meczu! Strategie żywieniowe są najprostszym sposobem regeneracji jaki może wykorzystać sportowiec!

Dostarczenie energii do wyrównania energetycznego od razu po meczu jest kluczem do szybszej regeneracji. Do 60 minut po meczu tempo resyntezy glikogenu (czyli energii) w mięśniach jest o prawie 300% szybsze niż w przypadku braku posiłku w tym czasie!

 

W przygotowywanej porcji zawsze znajdują się:

– węglowodany

– izolat białka serwatkowego

– kreatyna

– glutamina*

 

* glutamina jest dla tych zawodników, którzy mają problem z przewodem pokarmowym po mocnym wysiłku, jak również dla zawodników, u których w badaniach był podwyższony poziom rozpadu białek

 

Staram się żeby każdy zawodnik miał dostosowaną ilość poszczególnych składników w jednej porcji shake’a. Czasami zawodnicy mają problem z jedzeniem bezpośrednio po meczu, niekiedy zdarza się, że stały posiłek jest dopiero po 3-4 godzinach od meczu, dlatego ważne jest żeby przyjęli od razu po meczu odpowiednią porcję zapewniającą regenerację.

Odżywki są przygotowane na wodzie lub na mleku krowim, migdałowym lub sojowym. Zależy to od alergii i testów nietolerancji pokarmowej, którą każdy zawodnik miał sprawdzoną.

 


Wskazówki

Z mojego punktu widzenia, jakość suplementów jest najważniejsza. Czasami lepiej jest wydać kilka złotych i mieć 10 x lepsze wykorzystanie tego co jemy. Niestety wielu producentów chce nas oszukiwać, a jakość produktów jest dramatyczna (nawet połowa osób nie toleruje odżywki – wzdęcia, gazy, biegunka).

Zwróć uwagę na to co wybierasz! A nie na cenę!

 

Regeneracja – zadbaj o mięśnie! 

 


Po wysiłku gdzie miało miejsce bardzo duże nagromadzenie mleczanów (wysiłek powyżej progu przemian tlenowych – sprinty), zawsze podaję proszek zasadowy, żeby przyspieszyć wyrównanie pH krwi (oczywiście to tylko pomoc), można spróbować Basice, Alkalę N, proszek zasadowy Langsteiner lub Restorate.

 

Nie zapominamy o pozostałych punktach regeneracji:

1. Kąpiel w zimnej wodzie i ciepłej

2. Odzież kompresyjna

3. Dobra kolacja 🙂

 

Co się dzieje we krwi zawodnika w trakcie meczu?

O autorze:

Wojtek Zep