Nie tylko cierpka wiśnia! Suplementy z owoców mogą zmniejszać uszkodzenia mięśni wywołane treningiem

Na podstawie artykułu autorstwa K Doma i wsp. zamieszczonego w Eur J Sport Sci. 2020 Jul 15;1-18.

Autorzy tego przeglądu i metaanalizy zbadali wpływ suplementów z owoców na uszkodzenia mięśni spowodowane ćwiczeniami. Owoce z których wykonano suplementy i zostały wzięte do oceny to: wiśnie, arbuz, grejpfrut, czarna porzeczka, granat, jagody, banany.

Trening o wysokiej intensywności jest powszechnie stosowany w celu rozwijania siły, siły i wytrzymałości mięśni, a także optymalizacji wydajności. Niektóre ćwiczenia, szczególnie te powodujące ekscentryczny skurcz mięśnia, mogą powodować jego uszkodzenie. Objawy związane z uszkodzeniem mięśnia wywołane wysiłkiem fizycznym obejmują:
– opóźnioną bolesność mięśni („zakwasy”)
– podwyższone stężenie białek śródmięśniowych we krwi (np. kinaza kreatynowa)
– zwiększony tonus mięśniowy i ograniczony zakres ruchu.

Kilka badań przejrzanych przez autorów artykułu wskazuje również, że objawy uszkodzenia mięśni wywołane wysiłkiem fizycznym mogą ograniczać kilka rodzajów aktywności niezbędnych dla osiągania konkretnych wyników sportowych, takich jak:
– zdolności skokowe,
– ekonomia biegu,
– sprint i zwinność,
– moc.

Warto spojrzeć na to z punktu okresu przygotowawczego, gdzie istnieje zagrożenie długotrwałego występowania uszkodzeń struktur mięśniowych, wywołanych wysiłkiem fizycznym. Brak interwencji i redukcji objawów tego zjawiska może spowolnić proces regeneracji. W związku z tym, należy monitorować objawy uszkodzeń mięśni i w międzyczasie wdrażać odpowiednie zabiegi naprawcze. Takie jak odpowiednia podaż kalorii, prawidłowe nawodnienie, odpowiednia ilość białka i węglowodanów.

Podsumowanie

Do tej pory to głównie cierpka wiśnia robiła furorę jako potreningowy przyspieszacz regeneracji. Jednak przegląd prac cytowanego powyżej artykułu wykazał, że również suplementy z innych owoców skutecznie zmniejszają wskaźniki uszkodzenia mięśni wywołane wysiłkiem fizycznym, takie jak:
– fizjologiczne biomarkery uszkodzenia mięśni,
– markery stanu zapalnego i stresu oksydacyjnego,
– percepcyjne odczucie bólu,
– generowanie siły mięśniowej.

Te odkrycia pokazują zalety podawanie suplementów z owoców w celu przyspieszenia regeneracji po ćwiczeniach/treningach o wysokiej intensywności, które mogą powodować uszkodzenia tkanki mięśniowej. Stosowanie takich produktów może przygotować sportowca na kolejną sesję treningową i optymalizować jakość treningów.

Należy pamiętać, że wpływ suplementów z owoców na tempo regeneracji nadal nie jest potwierdzony w 100% (tak to już jest z nauką) ze względu na ograniczoną liczbę dostępnych, a przede wszystkich dobrych metodologicznie badań. Jednak pokazuje, że jakaś nadzieja i możliwość sięgania po tego typu suplementy jest!

O autorze:

Filip Michał Borys