Problemy ze snem…

Problem ze snem najczęściej pojawia się bezpośrednio po meczu, kiedy natłok myśli i emocji jak również poziom hormonów jest znacznie wyższy niż na co dzień. Z reguły jeśli mecz jest rozgrywany rano, nie ma tego problemu, znacznie częściej natomiast pojawia się ten problem kiedy mecze są rozgrywane po godzinie 18.

Nieważne ile meczów rozegrasz w reprezentacji czy najlepszej lidze świata, ale jeśli grasz to stres zawsze będzie ci towarzyszył, najważniejsze jest żeby sobie z nim radzić.

Pojawiające się problemy ze snem na co dzień mogą być również wynikiem słabej “rutyny sportowca” – jak na przykład zbyt późne treningi, oglądanie do późnych godzin telewizji, nocna toaleta (wstawanie w nocy), wieczorna kawa lub inne napoje zawierające kofeinę, zamartwienie się w łóżku czy przeglądanie telefonu (włącz funkcję night-shift).

Jakie produkty wybierać, żeby poprawić zasypianie?

Wraz z niektórymi produktami spożywczymi możemy dostarczać substancje, które organizm wykorzystuje do produkcji czynników regulujących sen. Na przykład do produkcji melatoniny będącej regulatorem snu jest wykorzystywana serotonina, która jest przekształcana z tryptofanu, który możemy dostarczyć z takimi produktami jak na przykład:

  • jajka,
  • sezam i mąka sezamowa,
  • izolat białka sojowego,
  • sery: parmezan, mozzarella, cheddar,
  • pestki dyni,
  • suszona natka pietruszki,
  • pełna lista produktów bogatych w tryptofan

Można również wprowadzić do wieczornych posiłków produkty, które są bogate w melatoninę, która jest odpowiedzialna za regulacje cyklu okołodobowego. warto włączyć na przykład:

  • pistacje,
  • żurawinę,
  • pieczarki,
  • borowik,
  • soczewicę,
  • fasolę nerkowatą,
  • musztardę,
  • pieprz czarny.

Jeśli masz problem ze spaniem, warto na wieczór, zamiast zwykłej herbaty przygotować sobie rumianek, melisę lub inne mieszanki ziołowe, które mają działanie uspokajające i pomogę ci w zaśnięciu. 

Inne artykuły dotyczące snu:

Masz problem ze snem

GABA – coś na lepszy sen

O autorze:

Wojtek Zep